3 communicatieve vaardigheden waarover ALLE managers dienen te beschikken

Communicatievaardigheden

Of je nu net benoemd bent tot manager of dat je simpelweg naar manieren zoekt om je leiderschapskwaliteiten te verbeteren, de meeste bronnen zullen je vertellen dat de belangrijkste vaardigheid die alle managers nodig hebben goede communicatie is. Het is makkelijk genoeg te zeggen dat leiders hun ideeën helder uiteen moeten kunnen zetten en dienen te luisteren naar hun staf, maar waar bestaat goede communicatieve competentie eigenlijk uit?

Heldere doelen stellen

Ja, het is belangrijk voor werkgevers om goed te kunnen spreken en hun ideeën goed onder woorden te kunnen brengen, maar wat veel artikelen niet vermelden is WAAROVER zij dienen te communiceren. Het belangrijkste waarover leiders dienen te communiceren is heldere doeleinden voor hun teams.
De rol van elke manager is hun team leiden; om dat te kunnen doen, dienen ze aankomende/aanstaande mijlpalen/aankomende subdoeleinden in te plannen, en meetbare doeleinden te stellen die hun staf moet halen om succesvol te zijn. Een effectieve werkgever denkt altijd tien stappen vooruit, heeft altijd een back-up plan achter de hand, en is in staat om het doel onder te verdelen in kleinere eenheden om uit te leggen wat er gedaan moet worden zodat iedereen in de groep het begrijpt.

Delegeren

Een ander aspect van een communicatieve leider is de vaardigheid en de bereidheid tot delegeren. Communicatieproblemen steken de kop op wanneer managers hun medewerkers geen informatie toevertrouwen en hen niet op de hoogte stellen van het uiteindelijke doel van een project, waardoor zij fouten maken.

Een effectieve ‘delegeerder’ stelt een hiërarchie op op hun afdeling, waarbij ze gekwalificeerde medewerkers aanstellen als leiders. Op deze manier hoeft de manager alleen met een of een paar medewerkers bijeen te komen om aanwijzingen te geven, in plaats van te overleggen met elke medewerker van hun team. Deze teamleiders geven de informatie door aan hun teams, enzovoorts.

Wanneer mensen vragen hebben, kunnen ze hun hiërarchie gebruiken om hun meer ervaren collega’s vragen te stellen in plaats van jou elke keer lastig te vallen. Deze hiërarchie zorgt ervoor dat er een goede communicatiestroom is tussen jou en je medewerkers, en dat iedereen zich bewust is van hun rol en verantwoordelijkheid.

Goede feedback geven

Het sluitstuk in de communicatiepuzzels is in staat zijn objectieve, heldere en constructieve feedback te geven waar dat nodig is. Maar al te vaak realiseren managers zich niet dat hun medewerkers de aanwijzingen niet helder voor ogen staan, of ze niet goed gevolgd hebben, en niet de kans hebben ze te corrigeren voor een groot probleem zich voordoet. Een communicatieve leider zal zijn delegatievaardigheden gebruiken om ervoor te zorgen dat iedere medewerker begeleid wordt door een meer ervaren collega om fouten snel en zodra ze zich voordoen op het spoor te komen. Op dat moment kan de manager zich ermee bemoeien en advies, aanvullende training of mentorschap aanbieden om zijn teamleden te helpen zo goed mogelijk te presteren in hun werk.

Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

Contact