3 essentiële tips voor een artiestenwebsite

artiestenwebsite

Zelfs in dit sociale mediatijdperk zijn artiesten websites nog steeds belangrijk. Er is geen andere plek waar je jezelf als artiest duidelijker en persoonlijker kan profileren. Het zou jouw online centrum moeten zijn. Maar, het kan een ontmoedigend proces zijn, vooral als je nog nooit een website hebt gebouwd of niet weet waar je moet beginnen. Net als bij elk ander project is het belangrijk om vooruit te plannen. Als het gaat om het bouwen van je website zijn er veel mogelijkheden, of je het nou zelf doet of het uitbesteed.

Er zijn enkele dingen die je kunt doen om het proces makkelijker te maken.

1. Bepaal het doel van je artiestenwebsite

Nu denk je misschien: 'Het is gewoon een plek voor mijn muziek ... wat moet het nog meer zijn?' Maar dat is het verkeerde antwoord. Ja, het is een plek voor je muziek, maar wat wil je ermee bereiken? Wat is de belangrijkste reden waarom mensen je website bezoeken, en wat wil je dat ze doen wanneer ze daar komen?
Het belangrijkste doel kan zijn om je mailinglijst te laten groeien. Het kan zijn om meer shows te boeken. Het zou kunnen zijn om je nieuwste album te promoten.
In veel gevallen zullen er meerdere doeleinden zijn; En voor veel bezoekers zijn de redenen van het bezoek verschillend - maar denk aan wat het belangrijkste doel is dat jij wilt bereiken en stel dat centraal op de homepagina.
Bijvoorbeeld, als je op tournee gaat en je stuurt mensen naar jouw website voor tourdata, zorg er dan voor dat deze prominent aangegeven zijn op jouw artiestenwebsite. Laat mensen niet teveel zoeken naar de informatie die ze willen, vooral niet naar de informatie die jij ook graag onder de aandacht wilt hebben. Als je een nieuw album hebt, schreeuw het van de daken! Zet dat prominent op de homepagina.
Wanneer bezoekers van je website te veel opties krijgen, dan wordt het overweldigend. Dus focus op de enige actie die je bezoekers wil laten doen.
Het doel van je site verandert in de loop van de tijd - en dat is prima! In feite is het een goede zaak. Het betekent dat je vooruitgang boekt en verschillende activiteiten prioriteit hebben. Wees niet bang om te spelen met wat er wordt weergegeven, jij bent de regisseur en de website dient niet alleen het doel van de bezoekers maar ook die van jezelf.

2. Kies je stijl

Je website is een visuele weergave van je muziek en je merk. Voor de meeste artiesten is fotografie een van de belangrijkste elementen van hun website omdat het meteen de bezoeker vertelt om wie het draait en wat de muzikale stijl is. Daarom adviseren wij altijd om een professionele fotoshoot voor je artiestenwebsite te maken (combineer dit met een shot van je albumwerk of andere promotiematerialen) en krijg foto's in verschillende formaten zodat jij of je ontwerper een paar opties hebben om mee te werken.

3. De inhoud staat in dienst van je publiek

Een fout die sommige artiesten maken, is dat er te weinig nagedacht wordt over wat websitebezoekers eigenlijk op je websites willen zien. Het beste is dat de inhoud een combinatie is van wat de bezoeker wil zien en wat jijzelf wilt bereiken.
Bijvoorbeeld:

  • Als je meer boekingen wil, zet dan de contactgegevens op een prominente plaats. Eventueel met een agenda wanneer je nog tijd hebt voor een boeking.
  • Als je nieuwe fans wil aantrekken en meer muziek wil verkopen, dan heb je een manier nodig om mensen je tracks te laten horen en een manier om deze te verkopen.
  • Als je je mailinglijst wil uitbreiden, dan is het belangrijk dat mensen een manier hebben om zich aan te melden (en ideaal een prikkel om zich aan te melden), zonder dat ze er naar opzoek moeten.

Vooraf weten welke inhoud je op de website wilt heeft veel voordelen. Het maken van een lijst met wensen helpt om vooraf de materialen te verzamelen die je nodig hebt (denk aan albumwerk, MP3's, bio, persfoto's, enz.) zonder overdonderd te worden door het werk als het bouwen van de website begint.
Als het gaat om het verzamelen van de inhoud, werk dan met één sectie tegelijk. Wat is nodig op de HOME pagina? Wat heb je nodig voor de ABOUT pagina? Lijsten helpen echt bij het zien van het grotere geheel.

Bekijk ook andere artiestenwebsites om te zien wat succesvolle artiesten in jouw genre doen. Vraag ook andere professionals om hun suggesties. Als je bijvoorbeeld locaties of promotors wilt targeten, spreek dan met een boekingsagent of iemand die bij een boekingskantoor werkt waar zij op letten. Als je te veel betrokken bent bij je eigen website, dan is het lastig om te zien wat andere mensen er van vinden en waar zij behoefte aan hebben. Het perspectief van buitenstaanders is daarom welkom. Artiestenmarketing is echt een vak apart!

Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

088-1155649

Bel ons gerust. We luisteren graag!

Contact