4 redenen om interactieve marketing te gebruiken

Vandaag de dag spenderen we uren aan het zeven van triljoenen stukjes informatie, met als resultaat dat onze aandachtsspanne significant bekort is. De gemiddelde mens heeft eigenlijk een kortere aandachtsspanne dan een goudvis. Ik zou willen dat ik daarmee een grapje maakte, maar jammerlijk genoeg is dat niet zo. Goudvissen kunnen zich langer concentreren dan wij.
Om de aandacht van de klant te vangen en behouden voor langere periodes dan onze watervrienden zijn slimme merken hun interactieve ervaringen gaan creëren. Hier zijn de redenen waarom.
1. Aandacht trekken
De reductie van de aandachtsspanne van de gemiddelde mens tot een ongekende 8 seconden, een seconde achter de goudvis, is een alarmbel voor marketeers om met een meer aansprekende ervaring te komen. Interactieve reclames, zoals het Mad Men voorbeeld hieronder, zijn ongelooflijk effectief omdat ze de gebruiker betrokken houden. Andere veel gebruikte interactieve marketing tactieken zijn reveal marketing en quizzen of polls in de tekst.
2. Hergebruik Bestaande Inhoud
Je besteedt uren om de kopij te verzinnen. Je besteedt zelfs meer tijd aan het testen om er zeker van te zijn dat het werkt – het kan zelfs zijn dat het intensief onderzoek of grafieken vereiste. Voor je de gevreesde delete knop indrukt, waarom hergebruik je de gegevens niet omgevormd tot andere marketing inhoud. Geef er een nieuwe draai aan en maak het interactief. Wil je dat de grafieken opvallen? Wil je je saaie e-mails veranderen in een interactieve ervaring? De mogelijkheden zijn eindeloos en kostenbesparend. Gooi een dag werk niet weg na eenmaal gebruik, maar maak er een conversatie van.
3. Opgevoerde Verkoop Conversie
Een succesvolle interactieve marketingcampagne verandert je publiek van lezer in koper, ook wel bekend als ‘verkoop conversie’. Anders dan reguliere advertenties geven interactieve marketingtechnieken het publiek de keuze tot interactie. Deze ‘keuze’ geeft klanten meer flexibiliteit om te bepalen wat ze willen en marketeers betere kennis welke zaken aan te bieden. Bijvoorbeeld, als je je klanten hun eigen stijl wilt laten ontwerpen, zoals besproken in het Mad Men voorbeeld hierboven, dan geef je je klanten de macht om jou beter te informeren over wat zij willen. Meer gepersonaliseerde campagnes betekenen meer verkoop. Combineer interactieve ervaringen met sterke CTA’s zoals ‘Koop Nu’, ‘Voeg toe aan Karretje’ of ‘Vraag een Offerte aan’ en je creëert een een-tweetje dat je klanten aanzet hun koop af te ronden. Door de klanten de macht tot kiezen te geven, zijn ze psychologisch eerder geneigd tot aankoop. Biedt je echt iets anders aan? Nee, maar je laat je product op een andere manier zien, een manier die veel minder opdringerig, leuker, en veel effectiever is.
4. Merk Bewustzijn
De gemiddelde retailer zal een gemiddelde promotie uitsturen en de gemiddelde klant zal die overslaan en vergeten. Stop met gemiddeld zijn! Als je een ervaring aanbiedt dan zal die herinnerd worden, en zal je merk een positieve associatie gaan oproepen. En het is zelfs nog beter als die verrassend is. Die ervaring zal dan gedeeld worden met vrienden en familie via sociale media. Denk een terug aan de keer dat een advertentie je voor het laatst enthousiast maakte? Werd je aangesproken of was je alleen een toeschouwer? Dus, hoe krijg je verrassende ervaringen met je klanten vanachter je veilige bureau? Ik denk dat je het antwoord kent – Interactieve Marketing.