5 Stappen om alles uit verkooppromotie te halen
Of het nu een coupon is, een weggeefactie, een winkel-brede uitverkoop of een spannende nieuwe wedstrijd, verkooppromotie biedt een van de oudste en meest effectieve manieren om van jouw producten af te komen, naamsbekendheid te genereren en nieuwe klanten aan te trekken.
Maar, om van je verkooppromotie een succes te maken, moet je een plan hebben. Volg deze vijf belangrijke stappen en je zult zeker een effectieve campagne voeren.
1. Wat is je doel?
Niet alle promoties worden om dezelfde reden ondernomen. Of het nu je doel is om productoverschotten kwijt te raken of nieuwe klanten aan te trekken, het identificeren van je doel zal uiteindelijk bepalen welke soort verkooppromotie je dient te kiezen. Bijvoorbeeld, als het doel is om buzz te creëren en mensen aan het praten te krijgen om merkbekendheid te genereren, dan zou je iets creatiefs of onverwachts kunnen overwegen.
2. Wie is je publiek?
Wanneer je een wijd net wilt uitgooien en je klantenbasis wilt maximaliseren, is het identificeren van je specifieke publiek cruciaal bij het houden van een succesvolle uitverkoop. Bijvoorbeeld, als je probeert gezinnen te bereiken, geef dan gratis dingen voor kinderen weg.
3. Promoot je promotie.
Tegenwoordig heb je een variëteit aan onlinekanalen om uit te kiezen, zoals sociale media, fora, blogsites, videosites en zoekmachines. Het is handig om een mailinglijst aan te leggen en loyale klanten te informeren over je promotie, want het is waarschijnlijk dat zij meer zullen uitgeven dan incidentele klanten. De vorige twee stappen, die gaan over het uitkiezen van je publiek en het identificeren van je doel, dienen te bepalen waar je jouw uitverkoop gaat promoten en wie je gaat bereiken.
4. Creëer een gevoel van urgentie door het aanbod te ‘beperken’.
Een reden waarom uitverkopen succesvol zijn is omdat zij schaarste promoten. Zoals je leerde bij je basislessen economie, creëert schaarste vraag. In een klassieke studie uit 1975 concludeerden psychologen dat schaarste ook de waargenomen waarde van een product verhoogt. Onderzoekers presenteerden mensen twee potten. De ene bevatte twee koekjes, de andere tien. Toen ze gevraagd werd welke pot de beste koekjes bevatte, gaf een overweldigende meerderheid de pot met maar twee koekjes aan, terwijl de koekjes in beide potten identiek waren.
Wat hiervan te leren is, is dat je je aanbod moet beperken. Zelfs als je elk jaar vele promoties kunt draaien of een ongelimiteerd aantal of een variëteit aan afgeprijsde producten kunt weggeven. Probeer een gevoel van urgentie te creëren door de promoties en uitverkopen te beperken.
5. Meet.
Nadat je uitverkoop achter de rug is, zal je de resultaten willen analyseren. Dit heeft meer om het lijf dan het uitrekenen wat de totale verkoop of winst was. Kijk naar wat je doelen waren. Wat werkte, wat niet en wat zou je kunnen verbeteren bij je volgende promotie? Door zorgvuldig de resultaten te bestuderen, breng je jezelf in de beste positie om het proces opnieuw in te gaan en de promotie van de volgende uitverkoop voor te bereiden.