Actiemarketing, 5 aandachtspunten
Op basis van mijn ervaring met een zeer uiteenlopende klantenportefeuille in Noord-Nederland heb ik een lijst van 5 aandachtspunten samengesteld waarvan ik denk dat elke marketeer op de hoogte moet zijn wanneer de actiemarketing strategie bepaald wordt.
1. Alles gaat snel tegenwoordig.
Consumenten hebben geen tijd noch de interesse om alle communicatie die merken op hun los laten aandacht te geven. Er is simpelweg teveel marketinggeweld, teveel boodschappen, teveel producten. Alleen de interessantste communicatieboodschappen en communicatiemiddelen krijgen aandacht.
2. Wil je aandacht krijgen, geef dan iets waardevols.
Aandacht krijgen was zo eenvoudig vroeger, er was alleen maar meer zichtbaarheid in de media voor nodig. Daar kom je vandaag de dag niet meer mee weg. Om ze te bereiken moet je iets van waarde geven. Meer uitgeven aan advertenties zonder goed na te denken over de waarde die je de klanten biedt, zorgt ervoor dat je jouw investering als uitgave in de boeken zetten.
3. We worden alert van simpele, aantrekkelijke en onderscheidende aanbiedingen.
Tussen al het marketinglawaai en de snelheid waarmee dat gaat is er onder consumenten een groeiende behoefte aan eenvoud. Merken moeten daarom opvallen met aantrekkelijke aanbiedingen die een duidelijke meerwaarde voor de afnemer heeft en die passen bij jouw bedrijf.
4. Korting geven is niet de oplossing.
Korting geven heeft vaak meer nadelen dan voordelen. Het maakt het bereiken van je doelen alleen maar lastiger en de weg ernaartoe langer. Korting trekt namelijk het verkeerde soort klanten aan. Klanten die je organisatie noch je verkoopafdeling inspireren en motiveren en die daarnaast moeilijk aan een merk te binden zijn. Bovendien, en dat lijkt geen wijdverspreid besef te zijn, is korting geven erg duur. Want 100% van de klanten profiteert ervan. Ook klanten die al verbonden zijn aan je merk.
5. De marketingwinnaars hebben altijd iets lopen om de relaties aan te gaan.
De traditionele wijze van 1 campagne per keer en lange pauzes ertussen sterft uit. Merken die in staat zijn om een relatie op te bouwen door middel van dialoog krijgen klantloyaliteit. Er zit meer in goede actiemarketing dan alleen een éénmalige extra verkoop.