3 marketingtips voor het MKB op sociale media

Drie-marketingtips-voor-het-MKB-op-sociale-media

3 marketingtips voor het MKB op sociale media

Op sociale media blijft de wijze waarop mensen communiceren veranderen. Statistieken en analyses over hoe sociale media gebruikt wordt blijven binnenstromen. Zo meldde www.socialmediatoday.com, een website die je zeker in de gaten moet houden, dat ruim 50% van de grotere merken Instagram gebruiken. Dit percentage zal naar verwachting oplopen tot ruim 70 procent later in 2018.

Klanten onderzoeken vaak aankopen vooraf op internet en kijken naar aanbevelingen van vrienden en familie. Dit onderzoek en de aanbevelingen komen samen op sociale media. Dat betekent dat sociale media een steeds grotere en belangrijkere tool worden voor het MKB. Vrienden, familie, collega’s en aanbevelingen of recensie zijn er, jouw merk mag dan niet ontbreken.
De ROI (Return on investment) kan enorm zijn. Van merkbekendheid vergroten onder nieuwe klanten en relaties onderhouden met bestaande klanten, sociale media is een ideaal platform om jouw merk te laten groeien.
Dit klinkt natuurlijk geweldig allemaal, maar wij beseffen ook dat sociale media en al haar mogelijkheden overweldigend kunnen zijn. Daarbij komt nog dat je organisatie niet onbeperkt financiële middelen, tijd en mankracht heeft. Daarom is het verstandig om sociale media op basis van een plan en strategie op te pakken.
Denk aan de volgende punten

  • Kwaliteit
  • Sociale media is een belangrijke plek om op de eerste plek betrokkenheid te genereren en op de tweede plek je product te vermarkten. Je doet er daarom goed aan om te focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Enkele kwalitatief goede berichten die duidelijk belangrijke inhoud hebben en waar de lezer iets van opsteekt, is een betere strategie dan veel berichten plaatsen die weinig waarde hebben voor de lezer. Bovendien zullen de kwalitatieve berichten meer betrokkenheid genereren en dat is natuurlijk het doel.

  • Samen
  • Organisaties bouwen geen gemeenschappen, dat doen mensen. Als organisatie is het dus belangrijk om de gemeenschap TLC (Tender, Love and Care) te geven. Dat betekent dat je continue goed moet luisteren, verbeteren en verwachtingen van klanten moet overtreffen.
    Voor het MKB is de doelgroep terug te vinden in verschillenden communities die verwant zijn aan jouw product of dienst. Door deze communities positief en zonder nadrukkelijke zelfpromotie van zinvolle bijdragen te voorzien zal de doelgroep waardering krijgen voor je merk. En die waardering in combinatie met mond-tot-mond reclame, vertrouwen, erkenning van de autoriteit, merkliefde en meer positieve connecties met je merk is waar het allemaal om draait.

  • Adverteren
  • Je hebt flink tijd geïnvesteerd in je aanwezigheid op sociale media en je plaatst er kwalitatief goede berichten die jouw doelgroep aanspreekt. Dan is de volgende stap geld uitgeven. Van Google AdWords en SEO voor je website tot leadcampagnes op Facebook. De mogelijkheden om je doelgroep te bereiken en te profiteren van je inmiddels goede naam zijn legio.

    Herhaal

    Facebook, Twitter, LinkedIn en de andere sociale media kanalen blijven veranderen en door ontwikkelen. Dat betekent niet dat jij met alles met mee hoeft te doen.
    Beperk je tot wat werkt en wat gebolwerkt kan worden. Als je een winnende strategie hebt, herhaal dat dan. Meer doen kan altijd nog.
    Er zijn veel tools en waardevolle bronnen die je kunnen helpen om jouw organisatie op sociale media naar een hoger plan te tillen. Maar het belangrijkste is een beetje geduld om te ontdekken wat voor jouw organisatie werkt.

    Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

    088-1155649

    Bel ons gerust. We luisteren graag!

    Contact