Interactieve marketing
Interactieve marketing biedt jouw klanten unieke informatie, die geheel op de klant of een specifieke doelgroep is afgesteld. Zodra je weet wie jouw klant is en wat hij belangrijk vindt, stem je jouw marketing daarop af. Bijvoorbeeld met een persoonlijk aanbod voor zwangere vrouwen, een T-shirt van een jaren '80-film voor mensen die tussen 1970 en 1985 zijn geboren of een handige boekhoudapp voor zzp'ers die boekhouden niet zo leuk vinden. Interactieve marketing wijkt af van traditionele marketingcampagnes. Je richt je niet langer op de massa en roept daardoor direct een positieve reactie op bij individuele klanten. Interactieve marketing draait volledig om de eisen en verwachtingen van je klanten. Die verwachtingen zal je door de gepersonaliseerde boodschap niet alleen vervullen, maar ook overtreffen.
Soorten interactieve marketing
Interactieve marketing kent veel uitingen. Marketeers communiceren met hun klanten via dynamische inhoud, zoals visuele verhalen, gepersonaliseerde inhoud, gelaagde informatie en tweerichtingsverkeer interactie. Het maakt niet uit welk type interactieve marketinginitiatieven je inzet. Het doel is om de inhoud aansprekend en relevant te maken voor klanten.
Interactief ‘verhalen vertellen’ – Marketeers grijpen hun kans om zo dynamisch mogelijk te zijn met de inhoud; voeg een animatie of een infografiek toe aan een blogpost, of creëer met diverse media originele advertenties waarin je een verhaal vertelt. Onderbreek lange teksten en geavanceerde landingspagina’s met tekst, video- en audioclips waarin het verhaal doorgaat. Gebruik ook interactieve componenten zoals een quiz, spel of interactieve video om je kennis te delen, zodat je klant al spelend met je merk meer informatie ontdekt.
Gepersonaliseerde inhoud – Gebruik geavanceerde technologie zoals big data om inzicht te krijgen in je klant. Verzamel en interpreteer demografische kenmerken, geografische gegevens, levensfase-informatie en meer. Met deze informatie kan je gepersonaliseerde, relevante inhoud aanbieden en gerichte aanbiedingen doen. Klanten voelen zich sterker aangetrokken tot gepersonaliseerde inhoud. Daardoor zullen ze eerder actief omgaan met de inhoud en deze delen met hun vrienden en familie.
Gelaagde informatie – Klanten onderwijzen is een topprioriteit van veel marketeers. Interactieve marketing is een slimme manier om informatie gelaagd aan te bieden. Bij deze methode geef je gedetailleerde informatie stap voor stap door. Vertel je merkverhaal in korte, makkelijke teksten, zodat je klant deze snel leest. Bied daarnaast ook informatieve inhoud in je andere content, zoals how-to video's of uitgebreide blogs. Daarmee bedien je klanten die alles willen weten over het onderwerp.
Tweerichtingsverkeer interactie – Tweerichtingsverkeer interactie-initiatieven vormen het hart van de interactieve marketing, omdat zij consumenten een platform geven om actief mee te doen. Denk bijvoorbeeld aan interactieve tools zoals een quiz, rekenhulp, tips naar meer relevante content, spelletjes en interactieve video's. Dit geeft jouw klant een krachtige ervaring van het merk.
Uitdagingen
De grootste uitdaging van interactieve communicatie is het verzamelen van de juiste bronnen. Veel marketeers hebben geen toegang tot alle klantgegevens, omdat deze zijn verspreid door de hele organisatie: gegevens in het magazijn, het CRM-systeem, contactcentrumapplicaties, gegevenspoelen, online en sociale activiteiten. Als je geen klantervaringplatform gebruikt binnen je organisatie, krijg je geen volledig beeld van je klant en is het lastig om een gepersonaliseerde interactieve marketingcampagne op te zetten. Start daarom met een complete database en destilleer daaruit je doelgroepen.
Voordelen
Het gebruik van interactieve marketing heeft grote voordelen, helemaal nu consumenten van bedrijven verwachten dat ze hun verwachtingen te overtreffen. Organisaties vergroten hun kans om in de toenemende klantbehoefte te voorzien met interactieve marketing, omdat klanten al interesse hebben in je product of dienst. Bovendien geef je hen de mogelijkheid om nu actief te reageren op jouw acties. Interactieve marketing reduceert het risico dat klanten afhaken en verhoogt je verkoop, omdat het geworteld is in het gedrag end e wensen van je klant. Interactieve marketing zal daarom je verkoop vergroten, de klanttevredenheid verbeteren, marketingkosten verlagen en de deur openzetten naar geautomatiseerde marketing.
Hulp nodig met je interactieve marketingstrategie?
Kommunikaasje geeft richting aan je interactieve marketingstrategie. Samen met jou bepalen we welke informatie nodig is om een gericht klantprofiel op te stellen, hoe je dit binnen je organisatie aanpakt en welke communicatiestrategie het effectiefst werkt om jouw doel te behalen. Neem vrijblijvend contact op met een van onze Kaaskoppen.