header-kommunikaasje-sub

Interactieve marketing

Interactieve marketing biedt jouw klanten unieke informatie, die geheel op de klant of een specifieke doelgroep is afgesteld. Zodra je weet wie jouw klant is en wat hij belangrijk vindt, stem je jouw marketing daarop af. Bijvoorbeeld met een persoonlijk aanbod voor zwangere vrouwen, een T-shirt van een jaren '80-film voor mensen die tussen 1970 en 1985 zijn geboren of een handige boekhoudapp voor zzp'ers die boekhouden niet zo leuk vinden. Interactieve marketing wijkt af van traditionele marketingcampagnes. Je richt je niet langer op de massa en roept daardoor direct een positieve reactie op bij individuele klanten. Interactieve marketing draait volledig om de eisen en verwachtingen van je klanten. Die verwachtingen zal je door de gepersonaliseerde boodschap niet alleen vervullen, maar ook overtreffen.

Soorten interactieve marketing

Interactieve marketing kent veel uitingen. Marketeers communiceren met hun klanten via dynamische inhoud, zoals visuele verhalen, gepersonaliseerde inhoud, gelaagde informatie en tweerichtingsverkeer interactie. Het maakt niet uit welk type interactieve marketinginitiatieven je inzet. Het doel is om de inhoud aansprekend en relevant te maken voor klanten.

Interactief ‘verhalen vertellen’ – Marketeers grijpen hun kans om zo dynamisch mogelijk te zijn met de inhoud; voeg een animatie of een infografiek toe aan een blogpost, of creëer met diverse media originele advertenties waarin je een verhaal vertelt. Onderbreek lange teksten en geavanceerde landingspagina’s met tekst, video- en audioclips waarin het verhaal doorgaat. Gebruik ook interactieve componenten zoals een quiz, spel of interactieve video om je kennis te delen, zodat je klant al spelend met je merk meer informatie ontdekt.

Gepersonaliseerde inhoud – Gebruik geavanceerde technologie zoals big data om inzicht te krijgen in je klant. Verzamel en interpreteer demografische kenmerken, geografische gegevens, levensfase-informatie en meer. Met deze informatie kan je gepersonaliseerde, relevante inhoud aanbieden en gerichte aanbiedingen doen. Klanten voelen zich sterker aangetrokken tot gepersonaliseerde inhoud. Daardoor zullen ze eerder actief omgaan met de inhoud en deze delen met hun vrienden en familie.

Gelaagde informatie – Klanten onderwijzen is een topprioriteit van veel marketeers. Interactieve marketing is een slimme manier om informatie gelaagd aan te bieden. Bij deze methode geef je gedetailleerde informatie stap voor stap door. Vertel je merkverhaal in korte, makkelijke teksten, zodat je klant deze snel leest. Bied daarnaast ook informatieve inhoud in je andere content, zoals how-to video's of uitgebreide blogs. Daarmee bedien je klanten die alles willen weten over het onderwerp.

Tweerichtingsverkeer interactie – Tweerichtingsverkeer interactie-initiatieven vormen het hart van de interactieve marketing, omdat zij consumenten een platform geven om actief mee te doen. Denk bijvoorbeeld aan interactieve tools zoals een quiz, rekenhulp, tips naar meer relevante content, spelletjes en interactieve video's. Dit geeft jouw klant een krachtige ervaring van het merk.

Uitdagingen

De grootste uitdaging van interactieve communicatie is het verzamelen van de juiste bronnen. Veel marketeers hebben geen toegang tot alle klantgegevens, omdat deze zijn verspreid door de hele organisatie: gegevens in het magazijn, het CRM-systeem, contactcentrumapplicaties, gegevenspoelen, online en sociale activiteiten. Als je geen klantervaringplatform gebruikt binnen je organisatie, krijg je geen volledig beeld van je klant en is het lastig om een gepersonaliseerde interactieve marketingcampagne op te zetten. Start daarom met een complete database en destilleer daaruit je doelgroepen.

Voordelen

Het gebruik van interactieve marketing heeft grote voordelen, helemaal nu consumenten van bedrijven verwachten dat ze hun verwachtingen te overtreffen. Organisaties vergroten hun kans om in de toenemende klantbehoefte te voorzien met interactieve marketing, omdat klanten al interesse hebben in je product of dienst. Bovendien geef je hen de mogelijkheid om nu actief te reageren op jouw acties. Interactieve marketing reduceert het risico dat klanten afhaken en verhoogt je verkoop, omdat het geworteld is in het gedrag end e wensen van je klant. Interactieve marketing zal daarom je verkoop vergroten, de klanttevredenheid verbeteren, marketingkosten verlagen en de deur openzetten naar geautomatiseerde marketing.

Hulp nodig met je interactieve marketingstrategie?

Kommunikaasje geeft richting aan je interactieve marketingstrategie. Samen met jou bepalen we welke informatie nodig is om een gericht klantprofiel op te stellen, hoe je dit binnen je organisatie aanpakt en welke communicatiestrategie het effectiefst werkt om jouw doel te behalen. Neem vrijblijvend contact op met een van onze Kaaskoppen.

Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

088-1155649

Bel ons gerust. We luisteren graag!

Contact

Verrassende conclusies na een non-profit campagne

Goodwill
Marktonderzoeksbureau Millward Brown en de Ad Council zijn recentelijk begonnen aan een studie naar de invloed van een PSA Campagne voor Goodwill. De Ad Council, die afhankelijk is van gedoneerde tijd en ruimte van mediapartners, ontving meer dan $94 miljoen aan gedoneerde hulp voor de Goodwill campagne, die liep van september 2013 tot april 2015…
Verder lezen

Actiemarketing, 5 aandachtspunten

Actiemarketing,-5-aandachtspunten
Op basis van mijn ervaring met een zeer uiteenlopende klantenportefeuille in Noord-Nederland heb ik een lijst van 5 aandachtspunten samengesteld waarvan ik denk dat elke marketeer op de hoogte moet zijn wanneer de actiemarketing strategie bepaald wordt. 1. Alles gaat snel tegenwoordig. Consumenten hebben geen tijd noch de interesse om alle communicatie die merken op…
Verder lezen

5 Reclame modewoorden die klanten niet willen horen

buzz-marketing-blog
In 2018 zijn klanten slim, goed geïnformeerd en ziek van bepaalde woorden en frasen die al meer dan 100 jaar worden uitgemolken in de reclamewereld. Mensen zijn de marketingclichés moe, zo simpel is het. Dit is de toplijst met woorden en frasen die op klanten overkomen als onoprecht, respectloos of gewoon als leugens. Natuurlijk: Je…
Verder lezen

4 redenen om interactieve marketing te gebruiken

interactieve-marketing
Vandaag de dag spenderen we uren aan het zeven van triljoenen stukjes informatie, met als resultaat dat onze aandachtsspanne significant bekort is. De gemiddelde mens heeft eigenlijk een kortere aandachtsspanne dan een goudvis. Ik zou willen dat ik daarmee een grapje maakte, maar jammerlijk genoeg is dat niet zo. Goudvissen kunnen zich langer concentreren dan…
Verder lezen