header-kommunikaasje-sub

Actiemarketing

Actiemarketing is een marketingtechniek om het gedrag van je doelgroepen op korte termijn te beïnvloeden. Vroeger ging het dan om activiteiten zoals ‘sales promotie’, maar inmiddels heb je veel meer mogelijkheden naast traditionele actiemarketing, zoals interactieve marketing, event marketing, experience marketing, marketing pr, narrowcasting en meer.

Doel van actiemarketing

Met behulp van actiemarketing probeer je je doelgroepen te beïnvloeden om zelf op korte termijn een doel te behalen. Dit doel verschilt per organisatie, maar vaak is verkoop stimuleren de reden van deze marketingstrategie.

Draaien aan de marketingknoppen

Marketing van een organisatie bestaat uit de inzet van instrumenten uit de communicatiemix. De communicatiemix bevat verscheidene manieren om gedragsbeïnvloeding bij de doelgroep te realiseren. Denk aan reclame, displays, beurzen, etc. Bij actiemarketing wordt er kortstondig aan de marketingknoppen gedraaid. Het doel? Extra aandacht voor je merk genereren, waarbij je de klant verleid om over te gaan op verkoop. Voorbeelden van kortstondige actiemarketingmethoden en wijzigingen in communicatiemixverhoudingen zijn aanbiedingen, gratis samples en giveaways. Goed toegepaste actiemarketing kan leiden tot hogere verkoopcijfers. Een concreet voorbeeld van succesvolle actiemarketing zijn de moestuintjes van Albert Heijn. Dat is zo'n sterke campagne dat het zelfs een property is geworden. (Een actie die onlosmakelijk met het merk AH is verbonden en die iedereen ook direct met AH associeert.)

Actiemarketing ook voor langere termijn

Actiemarketing is van origine gericht op het bereiken van doelen op de korte termijn. Maar dat hoeft niet. Actiemarketing kan ook een positieve invloed hebben op bedrijfsresultaten en verkoopcijfers op de langere termijn. Het is vaak een sterke strategie om de naamsbekendheid te vergroten, zodat je je doelgroep in een later stadium alsnog overtuigt om jouw producten te kopen, omdat zij een positieve associatie hebben bij jouw merk.

Ben je benieuwd hoe je actiemarketing efficiënt inzet voor jouw merk? Neem contact op met Kommunikaasje. Wij analyseren je huidige strategie en denken met je mee.

Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

088-1155649

Bel ons gerust. We luisteren graag!

Contact

3 essentiële tips voor een artiestenwebsite

artiestenmarketing
Zelfs in dit sociale mediatijdperk zijn artiesten websites nog steeds belangrijk. Er is geen andere plek waar je jezelf als artiest duidelijker en persoonlijker kan profileren. Het zou jouw online centrum moeten zijn. Maar, het kan een ontmoedigend proces zijn, vooral als je nog nooit een website hebt gebouwd of niet weet waar je moet…
Verder lezen

3 marketingtips voor het MKB op sociale media

3 marketingtips voor het MKB op sociale media Op sociale media blijft de wijze waarop mensen communiceren veranderen. Statistieken en analyses over hoe sociale media gebruikt wordt blijven binnenstromen. Zo meldde www.socialmediatoday.com, een website die je zeker in de gaten moet houden, dat ruim 50% van de grotere merken Instagram gebruiken. Dit percentage zal naar…
Verder lezen

5 Reclame modewoorden die klanten niet willen horen

buzz-marketing-blog
In 2018 zijn klanten slim, goed geïnformeerd en ziek van bepaalde woorden en frasen die al meer dan 100 jaar worden uitgemolken in de reclamewereld. Mensen zijn de marketingclichés moe, zo simpel is het. Dit is de toplijst met woorden en frasen die op klanten overkomen als onoprecht, respectloos of gewoon als leugens. Natuurlijk: Je…
Verder lezen

4 redenen om interactieve marketing te gebruiken

interactieve-marketing
Vandaag de dag spenderen we uren aan het zeven van triljoenen stukjes informatie, met als resultaat dat onze aandachtsspanne significant bekort is. De gemiddelde mens heeft eigenlijk een kortere aandachtsspanne dan een goudvis. Ik zou willen dat ik daarmee een grapje maakte, maar jammerlijk genoeg is dat niet zo. Goudvissen kunnen zich langer concentreren dan…
Verder lezen