header-kommunikaasje-sub

Actiemarketing

Actiemarketing is een marketingtechniek om het gedrag van je doelgroepen op korte termijn te beïnvloeden. Vroeger ging het dan om activiteiten zoals ‘sales promotie’, maar inmiddels heb je veel meer mogelijkheden naast traditionele actiemarketing, zoals interactieve marketing, event marketing, experience marketing, marketing pr, narrowcasting en meer.

Doel van actiemarketing

Met behulp van actiemarketing probeer je je doelgroepen te beïnvloeden om zelf op korte termijn een doel te behalen. Dit doel verschilt per organisatie, maar vaak is verkoop stimuleren de reden van deze marketingstrategie.

Draaien aan de marketingknoppen

Marketing van een organisatie bestaat uit de inzet van instrumenten uit de communicatiemix. De communicatiemix bevat verscheidene manieren om gedragsbeïnvloeding bij de doelgroep te realiseren. Denk aan reclame, displays, beurzen, etc. Bij actiemarketing wordt er kortstondig aan de marketingknoppen gedraaid. Het doel? Extra aandacht voor je merk genereren, waarbij je de klant verleid om over te gaan op verkoop. Voorbeelden van kortstondige actiemarketingmethoden en wijzigingen in communicatiemixverhoudingen zijn aanbiedingen, gratis samples en giveaways. Goed toegepaste actiemarketing kan leiden tot hogere verkoopcijfers. Een concreet voorbeeld van succesvolle actiemarketing zijn de moestuintjes van Albert Heijn. Dat is zo'n sterke campagne dat het zelfs een property is geworden. (Een actie die onlosmakelijk met het merk AH is verbonden en die iedereen ook direct met AH associeert.)

Actiemarketing ook voor langere termijn

Actiemarketing is van origine gericht op het bereiken van doelen op de korte termijn. Maar dat hoeft niet. Actiemarketing kan ook een positieve invloed hebben op bedrijfsresultaten en verkoopcijfers op de langere termijn. Het is vaak een sterke strategie om de naamsbekendheid te vergroten, zodat je je doelgroep in een later stadium alsnog overtuigt om jouw producten te kopen, omdat zij een positieve associatie hebben bij jouw merk.

Ben je benieuwd hoe je actiemarketing efficiënt inzet voor jouw merk? Neem contact op met Kommunikaasje. Wij analyseren je huidige strategie en denken met je mee.

Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

088-1155649

Bel ons gerust. We luisteren graag!

Contact

5 Reclame modewoorden die klanten niet willen horen

buzz-marketing-blog
In 2018 zijn klanten slim, goed geïnformeerd en ziek van bepaalde woorden en frasen die al meer dan 100 jaar worden uitgemolken in de reclamewereld. Mensen zijn de marketingclichés moe, zo simpel is het. Dit is de toplijst met woorden en frasen die op klanten overkomen als onoprecht, respectloos of gewoon als leugens. Natuurlijk: Je…
Verder lezen

Verrassende conclusies na een non-profit campagne

Goodwill
Marktonderzoeksbureau Millward Brown en de Ad Council zijn recentelijk begonnen aan een studie naar de invloed van een PSA Campagne voor Goodwill. De Ad Council, die afhankelijk is van gedoneerde tijd en ruimte van mediapartners, ontving meer dan $94 miljoen aan gedoneerde hulp voor de Goodwill campagne, die liep van september 2013 tot april 2015…
Verder lezen

3 marketingtips voor het MKB op sociale media

3 marketingtips voor het MKB op sociale media Op sociale media blijft de wijze waarop mensen communiceren veranderen. Statistieken en analyses over hoe sociale media gebruikt wordt blijven binnenstromen. Zo meldde www.socialmediatoday.com, een website die je zeker in de gaten moet houden, dat ruim 50% van de grotere merken Instagram gebruiken. Dit percentage zal naar…
Verder lezen

5 Stappen om alles uit verkooppromotie te halen

sales-promotion
Of het nu een coupon is, een weggeefactie, een winkel-brede uitverkoop of een spannende nieuwe wedstrijd, verkooppromotie biedt een van de oudste en meest effectieve manieren om van jouw producten af te komen, naamsbekendheid te genereren en nieuwe klanten aan te trekken. Maar, om van je verkooppromotie een succes te maken, moet je een plan…
Verder lezen