Actiemarketing
Actiemarketing is een marketingtechniek om het gedrag van je doelgroepen op korte termijn te beïnvloeden. Vroeger ging het dan om activiteiten zoals ‘sales promotie’, maar inmiddels heb je veel meer mogelijkheden naast traditionele actiemarketing, zoals interactieve marketing, event marketing, experience marketing, marketing pr, narrowcasting en meer.
Doel van actiemarketing
Met behulp van actiemarketing probeer je je doelgroepen te beïnvloeden om zelf op korte termijn een doel te behalen. Dit doel verschilt per organisatie, maar vaak is verkoop stimuleren de reden van deze marketingstrategie.
Draaien aan de marketingknoppen
Marketing van een organisatie bestaat uit de inzet van instrumenten uit de communicatiemix. De communicatiemix bevat verscheidene manieren om gedragsbeïnvloeding bij de doelgroep te realiseren. Denk aan reclame, displays, beurzen, etc. Bij actiemarketing wordt er kortstondig aan de marketingknoppen gedraaid. Het doel? Extra aandacht voor je merk genereren, waarbij je de klant verleid om over te gaan op verkoop. Voorbeelden van kortstondige actiemarketingmethoden en wijzigingen in communicatiemixverhoudingen zijn aanbiedingen, gratis samples en giveaways. Goed toegepaste actiemarketing kan leiden tot hogere verkoopcijfers. Een concreet voorbeeld van succesvolle actiemarketing zijn de moestuintjes van Albert Heijn. Dat is zo'n sterke campagne dat het zelfs een property is geworden. (Een actie die onlosmakelijk met het merk AH is verbonden en die iedereen ook direct met AH associeert.)
Actiemarketing ook voor langere termijn
Actiemarketing is van origine gericht op het bereiken van doelen op de korte termijn. Maar dat hoeft niet. Actiemarketing kan ook een positieve invloed hebben op bedrijfsresultaten en verkoopcijfers op de langere termijn. Het is vaak een sterke strategie om de naamsbekendheid te vergroten, zodat je je doelgroep in een later stadium alsnog overtuigt om jouw producten te kopen, omdat zij een positieve associatie hebben bij jouw merk.
Ben je benieuwd hoe je actiemarketing efficiënt inzet voor jouw merk? Neem contact op met Kommunikaasje. Wij analyseren je huidige strategie en denken met je mee.