header-kommunikaasje-sub

Buzz marketing

Buzz marketing is dé methode om enthousiasme te creëren onder gebruikers en consumenten over jouw product, service, merk of bedrijf. Het is een vorm van mond-tot-mond reclame, waarin de gebruikers buzzen. Buzzen? Ja, buzzen! Dat betekent dat je een hype creëert onder klanten die recent een product of dienst van jou hebben afgenomen.

De buzz kan zowel online of offline verlopen. Offline buzzen is vergelijkbaar met ouderwetse mond-tot-mond-reclame, ofwel:  persoonlijke communicatie zonder gebruik van enig medium. Vrienden die elkaar ontmoeten en de laatste film bespreken kan een voorbeeld zijn van offline buzz marketing.

Sociale mediamarketing speelt een dominante rol in het creëren van een wereldwijde, online buzz. Social media zoals Facebook, Twitter en Google+ voorzien in een platform voor bedrijven en gebruikers om elkaar te ontmoeten en de bezigheden van het bedrijf te bespreken. Daardoor kan het zomaar gebeuren dat een grappig, opmerkelijk of controversiële boodschap 'viral' gaat.

Vaak wordt buzz gecreëerd voor bijvoorbeeld films, gadgets, sporten, evenementen, auto’s, motoren en cosmetica.

De markt kan zes types van buzz creëren:

  • 1. De Controversiële Buzz
  • 2. De Unieke Buzz
  • 3. De Buitensporige Buzz
  • 4. De Hilarische Buzz
  • 5. De Opmerkelijke Buzz
  • 6. De Geheime Buzz

De vijf verschillende doelgroepen in buzz marketing:

  • 1. The Lunatic Fringe: Je kent ze waarschijnlijk als de innovators. Innovators zijn open van geest en willen nieuwe producten en diensten altijd als eerste proberen.
  • 2. Alfa’s: Deze gebruikers liggen tussen de innovators en vroege gebruikers; zij zoeken nieuwe producten en diensten en zijn bereid om risico te nemen.
  • 3. Bijen: Deze gebruikers liggen aan de basis van buzz marketing; zij delen regelmatig hun ervaringen over goederen en diensten met andere consumenten. Bijvoorbeeld door een blog te schrijven of een vlog te maken over nieuwe producten.
  • 4. Het grote publiek: Dit zijn gebruikers die goederen en diensten alleen kopen als de meerderheid van de populatie dat al gedaan heeft. Zij willen overtuigd zijn van de kwaliteit. Er zijn meer dan 150 gebruikers die hun ervaringen met de consumenten delen (bijen). Aandacht van het grote publiek begint klein, maar heeft als snel een sneeuwbaleffect.
  • 5. Achterblijvers: Deze gebruikers zijn traditioneel verbonden met het conservatieve gedachtegoed. Ze laten zich niet onmiddellijk in met nieuwe goederen en diensten en wachten lang. Zij gebruiken jouw producten of diensten pas als het een traditie is geworden. Het zijn bijvoorbeeld de laatste mensen die zijn overgestapt van een mobiele telefoon naar een smartphone.

Normaalgesproken wordt buzz marketing getriggerd door ‘beïnvloeders’, dat wil zeggen de vroege gebruikers, die ongeduldig wachten op nieuwe dingen die op de markt komen zodat zij hun mening erover kunnen delen met hun vrienden, familie, gelijkgestemden, en collega’s. Denk bijvoorbeeld aan mensen die 's nachts in de rij staan om als eerste een nieuwe iPhone te kopen.

Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

088-1155649

Bel ons gerust. We luisteren graag!

Contact

4 redenen om interactieve marketing te gebruiken

interactieve-marketing
Vandaag de dag spenderen we uren aan het zeven van triljoenen stukjes informatie, met als resultaat dat onze aandachtsspanne significant bekort is. De gemiddelde mens heeft eigenlijk een kortere aandachtsspanne dan een goudvis. Ik zou willen dat ik daarmee een grapje maakte, maar jammerlijk genoeg is dat niet zo. Goudvissen kunnen zich langer concentreren dan…
Verder lezen

Actiemarketing, 5 aandachtspunten

Actiemarketing,-5-aandachtspunten
Op basis van mijn ervaring met een zeer uiteenlopende klantenportefeuille in Noord-Nederland heb ik een lijst van 5 aandachtspunten samengesteld waarvan ik denk dat elke marketeer op de hoogte moet zijn wanneer de actiemarketing strategie bepaald wordt. 1. Alles gaat snel tegenwoordig. Consumenten hebben geen tijd noch de interesse om alle communicatie die merken op…
Verder lezen

5 Stappen om alles uit verkooppromotie te halen

sales-promotion
Of het nu een coupon is, een weggeefactie, een winkel-brede uitverkoop of een spannende nieuwe wedstrijd, verkooppromotie biedt een van de oudste en meest effectieve manieren om van jouw producten af te komen, naamsbekendheid te genereren en nieuwe klanten aan te trekken. Maar, om van je verkooppromotie een succes te maken, moet je een plan…
Verder lezen

Verrassende conclusies na een non-profit campagne

Goodwill
Marktonderzoeksbureau Millward Brown en de Ad Council zijn recentelijk begonnen aan een studie naar de invloed van een PSA Campagne voor Goodwill. De Ad Council, die afhankelijk is van gedoneerde tijd en ruimte van mediapartners, ontving meer dan $94 miljoen aan gedoneerde hulp voor de Goodwill campagne, die liep van september 2013 tot april 2015…
Verder lezen