
Buzz marketing
Buzz marketing is dé methode om enthousiasme te creëren onder gebruikers en consumenten over jouw product, service, merk of bedrijf. Het is een vorm van mond-tot-mond reclame, waarin de gebruikers buzzen. Buzzen? Ja, buzzen! Dat betekent dat je een hype creëert onder klanten die recent een product of dienst van jou hebben afgenomen.
De buzz kan zowel online of offline verlopen. Offline buzzen is vergelijkbaar met ouderwetse mond-tot-mond-reclame, ofwel: persoonlijke communicatie zonder gebruik van enig medium. Vrienden die elkaar ontmoeten en de laatste film bespreken kan een voorbeeld zijn van offline buzz marketing.
Sociale mediamarketing speelt een dominante rol in het creëren van een wereldwijde, online buzz. Social media zoals Facebook, Twitter en Google+ voorzien in een platform voor bedrijven en gebruikers om elkaar te ontmoeten en de bezigheden van het bedrijf te bespreken. Daardoor kan het zomaar gebeuren dat een grappig, opmerkelijk of controversiële boodschap 'viral' gaat.
Vaak wordt buzz gecreëerd voor bijvoorbeeld films, gadgets, sporten, evenementen, auto’s, motoren en cosmetica.
De markt kan zes types van buzz creëren:
- 1. De Controversiële Buzz
- 2. De Unieke Buzz
- 3. De Buitensporige Buzz
- 4. De Hilarische Buzz
- 5. De Opmerkelijke Buzz
- 6. De Geheime Buzz
De vijf verschillende doelgroepen in buzz marketing:
- 1. The Lunatic Fringe: Je kent ze waarschijnlijk als de innovators. Innovators zijn open van geest en willen nieuwe producten en diensten altijd als eerste proberen.
- 2. Alfa’s: Deze gebruikers liggen tussen de innovators en vroege gebruikers; zij zoeken nieuwe producten en diensten en zijn bereid om risico te nemen.
- 3. Bijen: Deze gebruikers liggen aan de basis van buzz marketing; zij delen regelmatig hun ervaringen over goederen en diensten met andere consumenten. Bijvoorbeeld door een blog te schrijven of een vlog te maken over nieuwe producten.
- 4. Het grote publiek: Dit zijn gebruikers die goederen en diensten alleen kopen als de meerderheid van de populatie dat al gedaan heeft. Zij willen overtuigd zijn van de kwaliteit. Er zijn meer dan 150 gebruikers die hun ervaringen met de consumenten delen (bijen). Aandacht van het grote publiek begint klein, maar heeft als snel een sneeuwbaleffect.
- 5. Achterblijvers: Deze gebruikers zijn traditioneel verbonden met het conservatieve gedachtegoed. Ze laten zich niet onmiddellijk in met nieuwe goederen en diensten en wachten lang. Zij gebruiken jouw producten of diensten pas als het een traditie is geworden. Het zijn bijvoorbeeld de laatste mensen die zijn overgestapt van een mobiele telefoon naar een smartphone.
Normaalgesproken wordt buzz marketing getriggerd door ‘beïnvloeders’, dat wil zeggen de vroege gebruikers, die ongeduldig wachten op nieuwe dingen die op de markt komen zodat zij hun mening erover kunnen delen met hun vrienden, familie, gelijkgestemden, en collega’s. Denk bijvoorbeeld aan mensen die 's nachts in de rij staan om als eerste een nieuwe iPhone te kopen.