header-kommunikaasje-sub

Non-profit marketing /
sociale marketing

Marketing is niet enkel commercieel, er is ook non-profit marketing. Non-gouvernementele organisaties en overheid kunnen niet meer zonder deze vorm van marketing. Kritische en kieskeurige doelgroepen, krappe budgetten en een groeiende concurrentie werken dat in de hand.

Wat is non-profit marketing / sociale marketing?

Philip Kotler, welke marketingenthousiast kent hem niet, kwam in ’71 als eerste met het inzicht dat marketing geen exclusief recht is van commercie. Hij liet ook als eerste de term non-profit marketing vallen. Hij gaf daar in het boek Social Marketing de volgende definitie aan: “Een campagne voor sociale verandering is een georganiseerde inspanning door een groep (de change agent) die probeert anderen (de target adopters) over te halen tot het accepteren, aanpassen of loslaten van bepaalde ideeën, attitudes, praktijken of gedrag.”
Sociale marketing is dus de toepassing van commerciële marketingconcepten en -technieken om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen.

Transformationele marketing

Als je je verdiept in sociale marketing dan kom je ook de term transformationele marketing tegen. Onder transformationele marketing vallen activiteiten die de voorkeuren en gewoontes van de doelgroep te beïnvloeden. Voorbeelden hiervan is de communicatie over:

  • Stoppen met roken
  • Gezonder eten
  • Meer bewegen

Non-profit organisaties

Non-profit organisaties zijn organisaties waarvan de netto-inkomsten of verdiensten niet worden verdeeld of ten goede komen aan een individu, maar worden aangewend voor de gestelde doelstelling van de organisatie, bijvoorbeeld liefdadigheid, diensten in het belang van de gemeenschap of onderzoek. Om die doelstelling te halen is de bijdrage van betrokken burgers essentieel. Daarom is het van belang dat de doelgroep de ideële gedachte van een NGO ondersteunt en bij een kritische blik een nette organisatie aantreft die oprecht in haar bedoelingen is. Donaties zijn namelijk uitgaven van de doelgroep zonder dat ze daar op persoonlijk vlak voordeel van hebben, behoudens natuurlijk gemoedsrust. Om de doelgroep zover te krijgen heeft een NGO overtuigingskracht nodig.
Daar komt nou non-profit marketing in beeld.

Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

088-1155649

Bel ons gerust. We luisteren graag!

Contact

Verrassende conclusies na een non-profit campagne

Goodwill
Marktonderzoeksbureau Millward Brown en de Ad Council zijn recentelijk begonnen aan een studie naar de invloed van een PSA Campagne voor Goodwill. De Ad Council, die afhankelijk is van gedoneerde tijd en ruimte van mediapartners, ontving meer dan $94 miljoen aan gedoneerde hulp voor de Goodwill campagne, die liep van september 2013 tot april 2015…
Verder lezen

5 Stappen om alles uit verkooppromotie te halen

sales-promotion
Of het nu een coupon is, een weggeefactie, een winkel-brede uitverkoop of een spannende nieuwe wedstrijd, verkooppromotie biedt een van de oudste en meest effectieve manieren om van jouw producten af te komen, naamsbekendheid te genereren en nieuwe klanten aan te trekken. Maar, om van je verkooppromotie een succes te maken, moet je een plan…
Verder lezen

Actiemarketing, 5 aandachtspunten

Actiemarketing,-5-aandachtspunten
Op basis van mijn ervaring met een zeer uiteenlopende klantenportefeuille in Noord-Nederland heb ik een lijst van 5 aandachtspunten samengesteld waarvan ik denk dat elke marketeer op de hoogte moet zijn wanneer de actiemarketing strategie bepaald wordt. 1. Alles gaat snel tegenwoordig. Consumenten hebben geen tijd noch de interesse om alle communicatie die merken op…
Verder lezen

3 marketingtips voor het MKB op sociale media

3 marketingtips voor het MKB op sociale media Op sociale media blijft de wijze waarop mensen communiceren veranderen. Statistieken en analyses over hoe sociale media gebruikt wordt blijven binnenstromen. Zo meldde www.socialmediatoday.com, een website die je zeker in de gaten moet houden, dat ruim 50% van de grotere merken Instagram gebruiken. Dit percentage zal naar…
Verder lezen