
Non-profit marketing /
sociale marketing
Marketing is niet enkel commercieel, er is ook non-profit marketing. Non-gouvernementele organisaties en overheid kunnen niet meer zonder deze vorm van marketing. Kritische en kieskeurige doelgroepen, krappe budgetten en een groeiende concurrentie werken dat in de hand.
Wat is non-profit marketing / sociale marketing?
Philip Kotler, welke marketingenthousiast kent hem niet, kwam in ’71 als eerste met het inzicht dat marketing geen exclusief recht is van commercie. Hij liet ook als eerste de term non-profit marketing vallen. Hij gaf daar in het boek Social Marketing de volgende definitie aan: “Een campagne voor sociale verandering is een georganiseerde inspanning door een groep (de change agent) die probeert anderen (de target adopters) over te halen tot het accepteren, aanpassen of loslaten van bepaalde ideeën, attitudes, praktijken of gedrag.”
Sociale marketing is dus de toepassing van commerciële marketingconcepten en -technieken om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen.
Transformationele marketing
Als je je verdiept in sociale marketing dan kom je ook de term transformationele marketing tegen. Onder transformationele marketing vallen activiteiten die de voorkeuren en gewoontes van de doelgroep te beïnvloeden. Voorbeelden hiervan is de communicatie over:
- Stoppen met roken
- Gezonder eten
- Meer bewegen
Non-profit organisaties
Non-profit organisaties zijn organisaties waarvan de netto-inkomsten of verdiensten niet worden verdeeld of ten goede komen aan een individu, maar worden aangewend voor de gestelde doelstelling van de organisatie, bijvoorbeeld liefdadigheid, diensten in het belang van de gemeenschap of onderzoek. Om die doelstelling te halen is de bijdrage van betrokken burgers essentieel. Daarom is het van belang dat de doelgroep de ideële gedachte van een NGO ondersteunt en bij een kritische blik een nette organisatie aantreft die oprecht in haar bedoelingen is. Donaties zijn namelijk uitgaven van de doelgroep zonder dat ze daar op persoonlijk vlak voordeel van hebben, behoudens natuurlijk gemoedsrust. Om de doelgroep zover te krijgen heeft een NGO overtuigingskracht nodig.
Daar komt nou non-profit marketing in beeld.