header-kommunikaasje-sub

Non-profit marketing /
sociale marketing

Marketing is niet enkel commercieel, er is ook non-profit marketing. Non-gouvernementele organisaties en overheid kunnen niet meer zonder deze vorm van marketing. Kritische en kieskeurige doelgroepen, krappe budgetten en een groeiende concurrentie werken dat in de hand.

Wat is non-profit marketing / sociale marketing?

Philip Kotler, welke marketingenthousiast kent hem niet, kwam in ’71 als eerste met het inzicht dat marketing geen exclusief recht is van commercie. Hij liet ook als eerste de term non-profit marketing vallen. Hij gaf daar in het boek Social Marketing de volgende definitie aan: “Een campagne voor sociale verandering is een georganiseerde inspanning door een groep (de change agent) die probeert anderen (de target adopters) over te halen tot het accepteren, aanpassen of loslaten van bepaalde ideeën, attitudes, praktijken of gedrag.”
Sociale marketing is dus de toepassing van commerciële marketingconcepten en -technieken om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen.

Transformationele marketing

Als je je verdiept in sociale marketing dan kom je ook de term transformationele marketing tegen. Onder transformationele marketing vallen activiteiten die de voorkeuren en gewoontes van de doelgroep te beïnvloeden. Voorbeelden hiervan is de communicatie over:

  • Stoppen met roken
  • Gezonder eten
  • Meer bewegen

Non-profit organisaties

Non-profit organisaties zijn organisaties waarvan de netto-inkomsten of verdiensten niet worden verdeeld of ten goede komen aan een individu, maar worden aangewend voor de gestelde doelstelling van de organisatie, bijvoorbeeld liefdadigheid, diensten in het belang van de gemeenschap of onderzoek. Om die doelstelling te halen is de bijdrage van betrokken burgers essentieel. Daarom is het van belang dat de doelgroep de ideële gedachte van een NGO ondersteunt en bij een kritische blik een nette organisatie aantreft die oprecht in haar bedoelingen is. Donaties zijn namelijk uitgaven van de doelgroep zonder dat ze daar op persoonlijk vlak voordeel van hebben, behoudens natuurlijk gemoedsrust. Om de doelgroep zover te krijgen heeft een NGO overtuigingskracht nodig.
Daar komt nou non-profit marketing in beeld.

Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

088-1155649

Bel ons gerust. We luisteren graag!

Contact

5 Reclame modewoorden die klanten niet willen horen

buzz-marketing-blog
In 2018 zijn klanten slim, goed geïnformeerd en ziek van bepaalde woorden en frasen die al meer dan 100 jaar worden uitgemolken in de reclamewereld. Mensen zijn de marketingclichés moe, zo simpel is het. Dit is de toplijst met woorden en frasen die op klanten overkomen als onoprecht, respectloos of gewoon als leugens. Natuurlijk: Je…
Verder lezen

5 Stappen om alles uit verkooppromotie te halen

sales-promotion
Of het nu een coupon is, een weggeefactie, een winkel-brede uitverkoop of een spannende nieuwe wedstrijd, verkooppromotie biedt een van de oudste en meest effectieve manieren om van jouw producten af te komen, naamsbekendheid te genereren en nieuwe klanten aan te trekken. Maar, om van je verkooppromotie een succes te maken, moet je een plan…
Verder lezen

3 essentiële tips voor een artiestenwebsite

artiestenmarketing
Zelfs in dit sociale mediatijdperk zijn artiesten websites nog steeds belangrijk. Er is geen andere plek waar je jezelf als artiest duidelijker en persoonlijker kan profileren. Het zou jouw online centrum moeten zijn. Maar, het kan een ontmoedigend proces zijn, vooral als je nog nooit een website hebt gebouwd of niet weet waar je moet…
Verder lezen

3 marketingtips voor het MKB op sociale media

3 marketingtips voor het MKB op sociale media Op sociale media blijft de wijze waarop mensen communiceren veranderen. Statistieken en analyses over hoe sociale media gebruikt wordt blijven binnenstromen. Zo meldde www.socialmediatoday.com, een website die je zeker in de gaten moet houden, dat ruim 50% van de grotere merken Instagram gebruiken. Dit percentage zal naar…
Verder lezen