header-kommunikaasje-sub

Sales promotie/
Verkooppromotie

Als je ooit een aankoop hebt uitgesteld tot het product in de uitverkoop was, of een ongeplande aankoop heeft gedaan omdat je een kortingsbon voor het product had, of merkvastheid hebt ontwikkeld omdat je een gratis monstertje kreeg, dan reageerde je op verkooppromotie/sales promotion. Verkooppromoties kennen vele vormen en zijn het meest bekend voor het op korte termijn helpen bij de uitverkoop. Bij verkooppromotie gaat het gewoonlijk om de klant verleiden tot een productaankoop en minder om het informeren van de consument.

Consumentgeoriënteerde Verkooppromoties

Consumentgeoriënteerde verkooppromoties kunnen lokkertjes zijn van detailhandelaren aan consumenten, zoals halve-prijs kortingsbonnen. Deze ken je misschien van je lokale pizzeria of bloemist. Verkooppromotie kan ook bestaan uit tijdelijke prijsreducties, dubbele kortingsbonnen aanbiedingen bij je kruidenierswinkel of speciale combinatieverkoop, zoals tijdelijk een extra pizzatopping bij de aankoop van €10 of meer.

Bedrijfsgeoriënteerde Verkooppromotie

Bedrijfsgeoriënteerde verkooppromotie omvat buiten-factuur kortingen, producttegoeden en promotietegoeden aangeboden aan groothandelaren en detailhandelaren. Deze promotie wordt geboden door producenten, aanbieders van ruwe materialen, producenten van onderdelen of aanbieders van zakelijke producten of diensten die verkopen aan andere bedrijven.

Verkooppromotie methoden

Er zijn veel verkooppromotiemethoden beschikbaar. Prijsreducties bieden een korting op de normale verkoopprijs of meer van hetzelfde product tegen de gangbare prijs (denk aan de Kruidvat). Kortingsbonnen worden gebruikt om herhaalde aankoop van een bepaald product bij een bepaalde winkel aan te moedigen. Dit wordt gedaan door tijdelijke kortingsbonnen te geven als onderdeel van wat de klant ontvangt.
Wedstrijden en prijzen worden ook creatief gebruikt door veel detailhandelaren en producenten, hoewel ze altijd aan wettelijke beperkingen zijn gebonden. Veel-gebruikers-stimulansen en loyaliteitsprogramma’s, zoals de veel-vliegerprogramma’s, moedigen klanten aan om telkens dezelfde vliegmaatschappij te gebruiken.

Andere doelen van verkooppromotie

Een succesvolle verkooppromotie kan een of meer doelen hebben, anders dan het stimuleren van de vraag in de nabije toekomst. Een verkooppromotie kan productbekendheid opbouwen, zoals wanneer een nieuw product op de markt wordt geïntroduceerd. Maar het kan ook interesse creëren in een product in een competitieve markt. Voor sommige producten kan een verkooppromotie ook de benodigde informatie aan de klant verschaffen door een gratis uitprobeerperiode aan te bieden.

Succes meten

De meest-gebruikte manier om het succes van een verkooppromotie te meten, is de verkoop van het product te vergelijken gedurende de verkooppromotie met een periode waarin er geen verkooppromotie liep. Het is daarom raadzaam om een dergelijke promotie lang van te voren te plannen zodat er vergelijkingsmateriaal beschikbaar is.

Tijd voor Kommunikaasje? Laten we afspreken!

088-1155649

Bel ons gerust. We luisteren graag!

Contact

Actiemarketing, 5 aandachtspunten

Actiemarketing,-5-aandachtspunten
Op basis van mijn ervaring met een zeer uiteenlopende klantenportefeuille in Noord-Nederland heb ik een lijst van 5 aandachtspunten samengesteld waarvan ik denk dat elke marketeer op de hoogte moet zijn wanneer de actiemarketing strategie bepaald wordt. 1. Alles gaat snel tegenwoordig. Consumenten hebben geen tijd noch de interesse om alle communicatie die merken op…
Verder lezen

3 essentiële tips voor een artiestenwebsite

artiestenmarketing
Zelfs in dit sociale mediatijdperk zijn artiesten websites nog steeds belangrijk. Er is geen andere plek waar je jezelf als artiest duidelijker en persoonlijker kan profileren. Het zou jouw online centrum moeten zijn. Maar, het kan een ontmoedigend proces zijn, vooral als je nog nooit een website hebt gebouwd of niet weet waar je moet…
Verder lezen

5 Reclame modewoorden die klanten niet willen horen

buzz-marketing-blog
In 2018 zijn klanten slim, goed geïnformeerd en ziek van bepaalde woorden en frasen die al meer dan 100 jaar worden uitgemolken in de reclamewereld. Mensen zijn de marketingclichés moe, zo simpel is het. Dit is de toplijst met woorden en frasen die op klanten overkomen als onoprecht, respectloos of gewoon als leugens. Natuurlijk: Je…
Verder lezen

4 redenen om interactieve marketing te gebruiken

interactieve-marketing
Vandaag de dag spenderen we uren aan het zeven van triljoenen stukjes informatie, met als resultaat dat onze aandachtsspanne significant bekort is. De gemiddelde mens heeft eigenlijk een kortere aandachtsspanne dan een goudvis. Ik zou willen dat ik daarmee een grapje maakte, maar jammerlijk genoeg is dat niet zo. Goudvissen kunnen zich langer concentreren dan…
Verder lezen